Onze Product Genius van Zuid, Maxime Castro Y Romero, aan het woord. - jorssen

2021

Onze Product Genius van Zuid, Maxime Castro Y Romero, aan het woord.

Maxime is al anderhalf jaar in dienst bij Jorssen. Zijn voorliefde voor BMW stopt niet bij de looks en gaat verder in de diversiteit en de dynamische rijstijl. Sales vloeit door hart en nieren en zo ontplooit hij zich binnen onze familie verder. 

“Ik heb van kinds af aan al een passie gehad voor wagens. Mijn favoriete speelgoed was dan ook kleine wagentjes om mee te spelen. Dit is dan natuurlijk verder uitgegroeid tot waar we nu zijn.”


Hoe ziet jouw dag er uit?

De dag van een PG (Product Genius) bestaat voornamelijk uit het organiseren van de proefritten. Zo ontvang ik de klant en zie ik toe dat zijn of haar beleving optimaal is. Naast het papierwerk, moet de klant voorzien zijn van alle nodige informatie voor de proefrit. Eens de klant terugkeert, wacht ik hem of haar op en ben ik het eerste aanspreekpunt voor verdere vragen. Hierna koppel ik terug naar een verkoper, waar de klant het gesprek voor de aankoop kan verder zetten. 

Buiten de proefritten sta ik ook in voor de juiste schikking van de wagens in de showroom. Deze moet steeds ordelijk en proper zijn zodat de wagens op hun juiste positie kunnen staan. Verder moeten de wagens steeds ontsmet worden, zeker voor de proefritten. Ik monteer ook de juiste nummerplaten op de wagens en hang de vlaggen vooraan de concessie op. Ik verdeel de via mij inkomende leads en bespreek de eventuele PPU. De PPU zijn klanten die een wagen met een bepaalde configuratie al in bestelling hebben, waar we gaan zien of we nog extra populaire opties kunnen voorstellen.

Hoe heeft corona jouw job veranderd? 

Een heel grote verandering is dat er heel veel tijd en aandacht kruipt in het desinfecteren van wagens. De veiligheid van de klant komt op de eerste plaats, dus nemen we dit heel serieus. Verder is het klantencontact iets afstandelijker geworden. Wij bouwen graag een premium band op, maar je moet nu rekening houden met de afstand, je ziet minder de gezichtsexpressies van klanten en hoort hen ook minder goed. Dit zorgt dat het allemaal wat moeilijker wordt. Bij de vorige lockdown moest de showroom dicht, waardoor ik twee maanden thuis zat. Nu hebben we het geluk dat we kunnen open blijven, ook al is het op afspraak. We blijven dan ook ons uiterste best doen voor de klanten om te zorgen dat het premium gevoel en die behandeling blijft bestaan.

Hoe sta jij in contact met de klant? 

Normaal gezien heeft de klant al contact gehad met een verkoper. Als de klant dan graag een proefrit wenst te doen, komt hij bij mij terecht. Samen vullen we dan de nodige documenten in, waarna ik dan zorg dat de wagen proper klaar staat. Eens bij de wagen geef ik een woordje uitleg zodat de klant alles weet over de wagen om een uitstekende ervaring te hebben tijdens het rijden. Bij de terugkomst van de klant bespreek ik met hem de indruk die hij had en beantwoord ik nog verdere vragen. Indien nodig, voorzie ik een nieuwe proefrit met een andere wagen. Hierna gaat de klant terug naar de verkoper. De beleving die de klant heeft in de concessie is zeer belangrijk. Het moet iets meer premium zijn, iets persoonlijker. Telkens die stap extra willen doen voor de klant.

Hoe ervaren klanten de corona proof methode van proefrijden?

Over het algemeen heel goed, mensen voelen zich zeer veilig, comfortabel en op hun gemak in de wagen. We doen er alles aan dat de klant weet en ziet dat de wagen volledig ontsmet is en veilig is om mee te vertrekken. Zo hoeft de klant zich geen zorgen te maken en kan hij zich volledig op de wagen en het rijden focussen. We willen dat de klant de rijervaring heeft zoals eerder. 

Je hebt een zeer uiteenlopende functie. Hoe combineer je dit variabele takenpakket?

Timemanagement is hier zeer belangrijk in. Ik moet niet alleen de wagens klaarzetten maar deze ook bij tanken, wassen, ontsmetten, … Naast het ordelijk en proper houden van de showroom, help ik de mensen nog met vragen en manage ik de proefritten. Alles moet dus grondig ingepland worden en ook op tijd klaar gezet worden. Je wilt natuurlijk niet dat klanten moeten wachten op hun proefrit als ze deze op een bepaald tijdstip hebben ingepland.

Een ander belangrijk aspect is dat een PG zich moet aanpassen aan de klant waardoor de beleving voor de klant geoptimaliseerd wordt. De beleving is voor de ene klant meer informatief dan voor de andere. De algemene kennis die ik bezit is het belangrijkste om zo de klant het best te kunnen voorthelpen.

Kan je ons een insider vertellen over de nieuwe M3?

De M3 is een volledig nieuwe lijn. Hij is zeer opvallend en qua design is hij misschien zelfs het gaafste van alle M-wagens. De M3 heeft een nieuwe stijl van grill, net zoals de M4 en The 4. De nieuwe stijl is eigenlijk een knipoog naar de eerste generaties BMW wagens.  Veel mensen zijn die generatie al vergeten en je ziet een duidelijk verschil bij de andere M-modellen, die geen doorlopende grill hebben.

De M3 zal binnenkort ook beschikbaar zijn in xDrive én voor de echte liefhebbers is hij ook handgeschakeld verkrijgbaar.